Black Friday i Cyber Monday – poradnik konsumenta przyda się z pewnością wielu osobom. Zakupowe święto zbliża się do nas wielkimi krokami. Wielu klientów daje się porwać szaleństwu zakupów widząc na każdym kroku informacje o przecenach.
Zastanawiałeś się kiedyś jakie masz prawa będąc klientem sklepu?
Zakupy stacjonarne
Różnica cen towaru
Jeśli przy kasie okaże się, że towar ma inną cenę niż na półce albo na metce, to masz prawo zakupić produkt w cenie korzystniejszej dla Ciebie.
Zwrot zakupionego towaru
O możliwości zwrotu zakupionego towaru decyduje wola sprzedawcy. To właśnie on określa warunki – zalecam spytać o tę kwestię przed dokonaniem zakupu.
Reklamacja
W przypadku stwierdzenia wady w towarze przysługuje Ci prawo do reklamowania towaru z tytułu rękojmi za wady albo udzielonej gwarancji. Co do zasady towar możesz zareklamować w przeciągu dwóch lat od dnia wydania rzeczy (czyli najczęściej od dnia zakupu). Musisz jednak pamiętać, że jeżeli towar został przeceniony ze względu na stwierdzoną w nim wadę, a sprzedawca o tym poinformował, to takiej wady reklamować nie można.
Nie tylko paragon
Paragon to jeden z wielu dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Jeśli paragon zniszczył się, zaginął albo wyblakł dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków.
Uprawnienia przy reklamacji
W przypadku reklamacji zakupionego produktu możesz żądać jego naprawy, wymiany towaru albo obniżenia ceny. Reklamacja musi być rozpatrzona w terminie 14 dni. W przypadku niedotrzymania terminu przyjmuje się, że reklamacja została uwzględniona.
Zakupy przez internet
Przesyłka
Gdy zaobserwujesz uszkodzenia w opakowaniu przesyłki należy otworzyć ją przy kurierze i spisać protokół. Jeśli nie możesz sprawdzić przesyłki przy kurierze, to przy otwieraniu zrób zdjęcia lub nagraj film. Jeżeli towar został uszkodzony w czasie przesyłki, to odpowiedzialność może spoczywać na sklepie internetowym (jeśli sklep wybierał kuriera).
Termin dostawy
Zamówiony towar powinieneś dostać w terminie 30 dni od daty zamówienia. W przypadku przekroczenia tego terminu masz prawo odstąpić od umowy.
Zwrot towaru
Jeśli z jakichś powodów chcesz zwrócić towar zakupiony przez internet, to masz na to 14 dni. Towar nie może nosić śladów użytkowania. Uwaga – wyjątkiem są towary wyprodukowane na specjalne zamówienie.
Bezpieczna płatność
Najbezpieczniejszą formą płatności w przypadku zakupów przez internet jest karta kredytowa. Gdy sprzedawca zawiedzie, albo sklep internetowy rozpłynie się w powietrzu, możliwe jest zawnioskowanie do banku o wszczęcie procedury charge back.
O swoich uprawnieniach konsumenta możesz poczytać m.in. na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
„Black Friday i Cyber Monday – poradnik konsumenta” jest jedynie krótkim zestawieniem Twoich praw. Jeśli padłeś ofiarą nieuczciwego sprzedawcy bądź masz jakieś roszczenie związane z dokonanymi zakupami – zachęcam do kontaktu.